Home » Onze werkwijze: als een vis in het water

Onze werkwijze: als een vis in het water

Voor veel van onze ontwikkelingstrajecten hanteren we het ‘vis-model’. Dit model bestaat uit vier fases: verkennen, definiëren, design en activatie. Het idee achter dit model is dat we breed kijken. Zo ontdekken we verschillende mogelijkheden en invalshoeken, waarna we samen weloverwogen keuzes kunnen maken. Deze keuzes leiden vervolgens tot een nadere uitwerking op detailniveau. Het model is natuurlijk niet heilig, maar wij merken dat het in de praktijk wel een lekkere houvast biedt. Wees niet bang, we zijn geen ellenlange plannenschrijvers. Juist door een gestructureerde aanpak weten we snel en effectief tot de kern te komen.

Verkennen

We staren ons in de verkenfase niet alleen stuk op jouw organisatie, maar we kijken ook graag naar de markt en omgeving van jouw organisatie. Door een goed beeld te krijgen van de omgeving kunnen we samen met jou bepalen waar jouw kansen liggen. Denk bijvoorbeeld eens aan jouw klantbehoeften. Heb jij die helder voor ogen? En weet je exact waar jouw concurrenten op mikken? In deze fase hengelen we zoveel mogelijk relevante informatie naar boven. Door hier iets meer tijd voor te nemen wordt jouw aanvalsplan gewoon veel beter.

Definiëren

Keuzes maken. Niet altijd het makkelijkst. Maar wel essentieel. Je kunt simpelweg niet overal tegelijk op mikken. Er zwemmen meerdere vissen in de zee en wij willen graag weten hoe wij daar tussendoor kunnen zwemmen. Met de school mee, of tegen de stroom in. Samen definiëren we wat voor jou het belangrijkste en misschien wel het meest onderscheidende is. Wat de essentie is en wat bijzaken zijn. Samen bepalen we waar we voor gaan. Samen bepalen we welke kant we die vissen uitsturen.

Design

Ja natuurlijk, een mooi plaatje maken is ook design. Maar wij gaan graag een stapje verder. Als we samen gedefinieerd hebben waar de kansen liggen en waar we op mikken, dan zijn er nog diverse mogelijkheden om dit te bereiken. Daarom schetsen we vaak meerdere routes in concept ontwerpen. De ene keer met een beetje meer nuance op het ene, de andere keer met net even een andere insteek. In deze fase zoeken we de randjes op. We laten je zien hoe het ene samenhangt met het andere. We inspireren je, openen je ogen en helpen jou om daarin keuzes te maken.

Activatie

Na het doorlopen van de eerste drie fases is ‘de blauwdruk’ gereed. Laten we die doelgroep activeren! Activatie bestaat uit actie! Een goede uitvoering van de verschillende acties typeert zich door een strakke regie. Vaak moeten er diverse zaken (tegelijk) gemaakt en geregeld worden. Als ervaren communicatieregisseurs voelen wij ons als een vis in het water om jou daarbij te helpen. Als je wilt, doen we dat zelfs bij jou in huis. Geen probleem.

Doordat wij gebruik maken van het ‘vis-model’ kunnen we jou zo goed mogelijk helpen. Wij denken en kijken breed. We verkennen jouw organisatie, de markt en jouw omgeving. Dan maken we keuzes. Welke kant willen we op? Vervolgens is het tijd om te ontwerpen. En dan is het tijd voor actie!

Wij bouwen aan sterke merken